Ull, vilket fantastiskt material!
Detta inlägg berör följande kursmål:
- redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser
- utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande
En enkel aktivitet man kan göra med barnen är att tillverka egna sittunderlägg att ta med till skogen. Eftersom att ull inte är särskilt krävande kan alla barn vara med vid någon del av processen. Är inte sittdynor lockande kan man göra sulor till skorna genom att tillverka en bottenplatta, rita ut konturer efter barnens fötter och klippa ut.
Positivt med ull:
- Det enda material som håller värmen trots att det är blött.
- Det brinner inte.
- Det är kallt på sommaren och varmt på vintern.
- Det är lätt att arbeta med.
Här ser ni vår process, vår färdiga bild och de andra gruppernas fina bilder. Ser ni vilka böcker/sagor vi är inspirerade av?
Vad lär sig barnen genom att arbeta med ull?
Svenska: Samtal under processen leder till ökat ordförråd, nya begrepp dyker upp.
Matte: Former, lägesord, mätning, volym, vikt, problemlösning.
Vad säger våra styrdokument?
"Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla idéer, överväga olika lösningar, framställa föremål och värdera resultat. På så sätt ska undervisningen bidra till
att väcka elevernas nyfikenhet att utforska och experimentera med olika material och
att ta sig an utmaningar på ett kreativt sätt."
(Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, lgr 11, s.213)
"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära, /.../utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra/.../utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama, utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring,
(Läroplan för förskolan, lpfö 98 rev. 2010 ss. 9-10)
- Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
- Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
- Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. (2011). Stockholm: Skolverket
- Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar