I detta inlägg berörs följande kursmål:
Under dagens pass har vi fått experimentera med olika material och färger för att få en bättre materialkännedom. Våra arbeten skulle vara abstrakta, vilket jag antar berodde på att vikten av vårt fokus under dagen inte skulle läggas på själva slutprodukten utan på processen. På morgonen möttes vi av ett bord de flesta ordningsamma smutsrädda personer aldrig skulle låta barn komma i närheten av. Där fanns olika sorters papper, aluminiumfolie, tyg, kol, blyerts, akvarell i flytande form, akvarellpennor, akvarellkritor, akrylfärger, lim och så vidare. Det fanns i princip allt material du kan tänkas behöva för att få utlopp för din kreativitet.
- redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser
Under dagens pass har vi fått experimentera med olika material och färger för att få en bättre materialkännedom. Våra arbeten skulle vara abstrakta, vilket jag antar berodde på att vikten av vårt fokus under dagen inte skulle läggas på själva slutprodukten utan på processen. På morgonen möttes vi av ett bord de flesta ordningsamma smutsrädda personer aldrig skulle låta barn komma i närheten av. Där fanns olika sorters papper, aluminiumfolie, tyg, kol, blyerts, akvarell i flytande form, akvarellpennor, akvarellkritor, akrylfärger, lim och så vidare. Det fanns i princip allt material du kan tänkas behöva för att få utlopp för din kreativitet.
Mats presenterar de olika materialen vi har tillgång till. |
Konkreta och abstrakta bilder
Mats1 tog under introduktionen upp skillnaden mellan en konkret och en abstrakt bild där den konkreta bilden föreställer något medan den abstrakta istället består av färger och former, ljus och mörker. Han menade att den abstrakta bilden är bättre att arbeta med tillsammans med barn eftersom abstraktion inte lägger barnets energi på att bilden ska föreställa något. Jag tror absolut att vi arbetar för lite med abstrakt konst tillsammans med barnen och att vi hämmar deras kreativitet genom att inte låta barnen arbeta mer fritt med skapande.
Till vänster: Flytande akvarell på ett sammetsbeklätt papper. Till höger: Fingerfärg med och utan sand. |
Under dagen fick vi våra abstrakta bilder kopierade för att sedan prova oss fram till olika mönster. Detta var något de flesta av oss uppskattade. Jag uppskattade det eftersom det fanns så många olika möjligheter och det blev estetiskt tilltalande. Det mest intressanta under dagen var att trots tydliga instruktioner på papper som beskrev vad vi skulle göra kändes jag mig aldrig begränsad i mitt skapande, utan jag befann mig i ett konstant flow. Jag tror det är viktigt att vi tänker efter hur vi presenterar olika aktiviteter för barnen så att vi inspirerar snarare än begränsar, att vi gör ramarna lite större än vi är bekväma med för att se vad som händer.
Mönster under konstruktion. |
1Mats Andersson, workshop den 25 september 2014.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar