I detta inlägg berörs följande kursmål:
Drama är något som är användbart i förskolan. Det skapar spänning, glädje och tillåter barnen att gå in i en fantasivärld. Dramatiserar man tillsammans med barnen får de dessutom öva upp samspelet i grupp.
- redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser
Drama är något som är användbart i förskolan. Det skapar spänning, glädje och tillåter barnen att gå in i en fantasivärld. Dramatiserar man tillsammans med barnen får de dessutom öva upp samspelet i grupp.
"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att fungera enskilt och i grupp, att hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt ta ansvar för gemensamma regler, /../ utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama."
(Lpfö 98 rev. 2010 ss. 9-10)
Vårt första dramapass fokuserade på pedagogrollen. Vi arbetade med forumspel. Forumspel handlar om att man spelar upp ett drama och när som helst kan en i publiken välja att stoppa för att hoppa in själv. Personen som stoppar ska gå in i en av rollerna och ändra något i händelseförloppet. Till detta forumspel hade vi tidigare skrivit ner var sin konflikt som vi själva upplevt ute i verksamheten där professionaliteten brustit. Dessa berättelser samlades ihop och delades ut. Vi delades in i grupper på fyra, fick lika många berättelser och fick sedan välja ut en av dessa att sätta upp. När vi skrev berättelserna blev vi ombedda att överdriva lite för att få en mer dramatisk upplevelse. Med dessa forumspel i tankarna kan jag inte låta bli att tänka på hur jag vill vara som pedagog och dessutom ser jag vikten av att vara professionell under arbetstid. Som jag så många gånger hört tidigare handlar ett professionellt förhållningssätt om att vara personlig, men inte privat. Det är alltså en fin balansgång där det är viktigt att veta var man har sina fötter.
Om man arbetar med någon större dramatisering med barnen är det alltid bra att värma upp först. Uppvärmningen kan vara någon lek som till exempel följa John, eller att man tillsammans går runt och gör gemensamma stopp och start genom att lyssna in gruppen. Vår uppvärmning bestod av en fyra hörn övning där Gunilla gav oss ett påstående och fyra svarsalternativ(de olika hörnen). Det alternativ man tyckte passade bäst in på en själv valde man att ställa sig vid. Efter uppvärmningen kände iallafall jag mig lite mer varm i kläderna och redo för att sätta igång.
Jag har under de två dramapassen lärt mig att planera det viktiga i ett dramapass, men framförallt har jag lärt mig att våga prova. Jag kom till dramapasset med en känsla av lite obehag och olust eftersom att jag inte är van vid att arbeta med drama, men kom därifrån med en känsla av glädje och frihet. För mig handlar det om att våga släppa loss. När man vågat släppa loss öppnar sig en ny värld av möjligheter. Gunilla1 tog även upp vikten av att tänka på hur man talar till barngruppen. Hon menar att det är viktigt att vara tydlig med vad man vill att barnen ska göra så att inga missförstånd skapas. Jag tror detta är en bra tanke att ha med sig alltid vare sig det handlar om drama, sånglek eller i vardagen. Att vara tydlig är något som skapar tid eftersom man annars kan vara tvungen att förklara gång på gång. Tänker jag på mig själv är tydlighet något jag uppskattar också.
Under det andra dramapasset var vår huvuduppgift att utgå från en barnbok för att skapa en improvisationsövning som skulle gå att använda sig av i en barngrupp och då även att delta i andras övningar. Vår bok var Alla djuren av Anna-Clara Tidholm. Den beskriver olika fantasidjur (se bilder nedan). Vi började med att läsa upp texten och sedan fick barnen kliva in i rollen som det specifika djuret. I och med att dessa djur inte är något som barnen sedan tidigare kan relatera till blir det ingen press på att alla ska göra likadant, utan ett fritt gestaltande.
Jag har under de två dramapassen lärt mig att planera det viktiga i ett dramapass, men framförallt har jag lärt mig att våga prova. Jag kom till dramapasset med en känsla av lite obehag och olust eftersom att jag inte är van vid att arbeta med drama, men kom därifrån med en känsla av glädje och frihet. För mig handlar det om att våga släppa loss. När man vågat släppa loss öppnar sig en ny värld av möjligheter. Gunilla1 tog även upp vikten av att tänka på hur man talar till barngruppen. Hon menar att det är viktigt att vara tydlig med vad man vill att barnen ska göra så att inga missförstånd skapas. Jag tror detta är en bra tanke att ha med sig alltid vare sig det handlar om drama, sånglek eller i vardagen. Att vara tydlig är något som skapar tid eftersom man annars kan vara tvungen att förklara gång på gång. Tänker jag på mig själv är tydlighet något jag uppskattar också.
Under det andra dramapasset var vår huvuduppgift att utgå från en barnbok för att skapa en improvisationsövning som skulle gå att använda sig av i en barngrupp och då även att delta i andras övningar. Vår bok var Alla djuren av Anna-Clara Tidholm. Den beskriver olika fantasidjur (se bilder nedan). Vi började med att läsa upp texten och sedan fick barnen kliva in i rollen som det specifika djuret. I och med att dessa djur inte är något som barnen sedan tidigare kan relatera till blir det ingen press på att alla ska göra likadant, utan ett fritt gestaltande.
1Gunilla Finn workshop 2 oktober 2014
Referenser
- Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
- Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar