- redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser
Vi började dagen med en presentation av estetiska lärprocesser och hur man ska tänka kring dessa. Marie Bendroth Karlsson1 tog bland annat upp att det finns olika sätt att lära genom medier, nämligen medieneutralt eller mediespecifikt. Det medieneutrala handlar om att man sätter konsten eller mediet i sig ur fokus och istället lär sig tillsammans med eller genom konsten. Det är alltså ett tillvägagångssätt för att lära sig något annat. Det mediespecifika handlar istället om att man lär sig något som är specifikt för mediet. Inom bild kan det till exempel handla om att man lär sig om en viss konstnär. Det mediespecifika lärandet är alltså ett lärande som sker inom själva ämnet.

När vi sammanfattat våra tankar i grupp sattes vi ihop med en eller två andra grupper för att se vilka kopplingar det fanns mellan våra skulpturer. Diskussioner skapades och många tankar sattes i rullning. Om man arbetar på det här sättet i förskolan tror jag att det skulle bli intressanta diskussioner som kanske så småningom kan utvecklas till att man tillsammans skapar en saga där reflektionerna kommer till användning.
Ska man se till läroplanen säger den följande om uppgiften.
"Genom undervisningen i ämnet bild ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att analysera historiska och samtida bilders uttryck, innehåll och funktioner."
(Lgr11, s. 20)
Jag tycker man ser tydligt att detta blir ett arbetssätt där man analyserar skulpturens uttryck. Jag tycker att skulptur hör samman med bild eftersom att det egentligen handlar om en tredimensionell bild.
Här nedan syns två av de andra gruppernas skulpturer.
1Marie Bendroth Karlsson, föreläsning/workshop 7 oktober 2014
Referenser
- Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. (2011). Stockholm: Skolverket
- Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar