Vad gör material didaktiskt?
Ett material är didaktiskt så fort det finns en tanke bakom det, vilket gör att allt kan bli didaktiskt. När man ska skapa ett didaktiskt material finns det några saker man ska tänka på för att det ska gå smidigt. För att hålla koll på allt detta kan man ställa sig frågor som vad? När? Med vem? Varför? Och var? Genom att besvara dessa får man ett genomarbetat material som är didaktiskt.
Min första tanke var att ett didaktiskt material på något vis ska inbjuda till lek, men under terminens gång har jag förstått att ett material som underlättar vardagen också kan vara didaktiskt. Ett exempel på ett didaktisk material som inte är inriktat på lek är ett bildschema. Ett bildschema hjälper många barn att sortera upp dagen kronologiskt vilket ofta gör att de känner sig tryggare.
"Förskolan ska erbjuda barnen en trygg miljö som samtidigt utmanar och lockar till lek och aktivitet. Den ska inspirera barnen att utforska omvärlden."
(Läroplan för förskolan, lpfö 98 rev. 2010 s. 6)
För att ta ett exempel kan det vara jobbigt för barn att inte veta när de blir hämtade. Om det då finns ett schema på dagens aktiviteter kan det placeras en bild på barnet vid den bilden barnet blir hämtat. Ser barnet att det är många bilder tills bilden på barnet dyker upp kan hen avslappnat leka vidare i vetskapen att hen har lång tid på sig.
Annat material som inbjuder till lek och är didaktiskt kan vara skålar och olikfärgade djur där barnen kan sortera och därmed öva matematik, eller varför inte en klättervägg utomhus där tanken är att barnen ska öva motorik?
Referenser:
- Läroplan för förskolan Lpfö 98 [Elektronisk resurs]. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
- Tillgänglig på Internet: http://hdl.handle.net/2077/30905
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar