torsdag 15 januari 2015

VFU-Konferens

Varken jag eller min handledare har haft möjlighet att medverka på VFU-konferensen vilket gjort att jag fått nöja mig med information från mina kära klasskamrater. Jag ska försöka sammanfatta min uppfattning av konferensen i detta blogginlägg.

Förutom den nödvändiga informationen kring VFU som vi studenter fått genomgång alla terminer bjöd denna VFU-konferens på en föreläsning som behandlade estetiska lärprocesser. Vår termin har förutom matematik och språkutveckling egentligen bara behandlat estetiska ämnen vilket gjorde att denna föreläsning passade ypperligt bra och jag kan tänka mig att den inspirerade många av våra handledare. Vad jag har fått berättat för mig verkar det som att föreläsningen i sig gick ut på att utmana våra föreställningar om hur vi kan arbeta med estetiska lärprocesser i förskolan och få oss att tänka till.

En estetisk lärprocess är något som leder till fördjupad kunskap och förståelse för vår omvärld. För att förstå att vi behöver tänka utanför boxen som det så fint heter har jag letat upp ett avslutande citat från läroplanen som jag tycker tar upp komplexiteten i begreppet kunskap.

"Kunskap är inget entydigt begrepp. Kunskap kommer till uttryck i olika former – såsom fakta, förståelse, färdighet och förtrogenhet – som förutsätter och samspelar med varandra. Verksamheten ska utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, motivation och drivkraft att söka kunskaper."
(Läroplanen för förskolan, lpfö 98 rev. 2010 s. 6) 
En egen estetisk lärprocess som kanske inte är så nytänkande, men trots det en bidragande faktor till min kunskapsutveckling. 



Referenser:


  • Läroplan för förskolan Lpfö 98 [Elektronisk resurs]. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
  • Tillgänglig på Internet: http://hdl.handle.net/2077/30905

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar