- redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser
Vad innebär medierat lärande?
Gunilla Fihn1 menar att medierat lärande är ett lärande som utgår från ett medium. Ett medium kan till exempel vara bild, form, drama, musik eller dans och syftar på de kulturella uttryckssätt vi människor använder oss av för att förstå omvärlden.
Det finns många olika sätt för
att tillägna sig kunskaper, även i de mer estetiska ämnena vilket är viktigt att vi som blivande förskollärare
tar till oss. Genom att få in olika aspekter av lärande i verksamheten kan vi
skapa förutsättningar för att alla barn kan vara delaktiga.
Något Linge
(2013 s. 152) tar upp är att läraren under en kreativ aktivitet inte skall vara
för styrande, utan komma in och stötta när det blir svårt och lägga ribban
högre när lärandet behöver fördjupas. Det är alltså vi som lärare som har
makten och ansvaret att se till att barnen alltid har möjlighet till utveckla
sina kunskaper. Svensson (2013 s. 81) beskriver även att studenterna måste få
känna sig delaktiga i sitt eget lärande för att lärandet skall få betydelse.
Får lärandet betydelse blir studenterna mer motiverade till att lära sig.
Det finns mycket att ta hänsyn till när estetiska aktiviteter arrangeras, men jag tror att utgångspunkten alltid ska vara att barnen ska ha roligt under lärandet.
Linge, Anna (2013). När och
hur musikaliskt lärande blir kreativt. I Amhag, Lisbeth, Kupferberg, Feiwel
& Leijon, Marie (red.) Medierat
lärande och pedagogisk mångfald. Lund: Studentlitteratur, ss. 149-172.
Svensson, Anna-Karin (2013).
Berättelser om läsning. I Amhag, Lisbeth, Kupferberg, Feiwel & Leijon,
Marie (red.) Medierat lärande och
pedagogisk mångfald. Lund: Studentlitteratur, ss. 73-92.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar