torsdag 15 januari 2015

Medierat lärande

I detta inlägg berörs följande kursmål:
  •  redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser

Vad innebär medierat lärande?
Gunilla Fihn1 menar att medierat lärande är ett lärande som utgår från ett medium. Ett medium kan till exempel vara bild, form, drama, musik eller dans och syftar på de kulturella uttryckssätt vi människor använder oss av för att förstå omvärlden. 

Det finns många olika sätt för att tillägna sig kunskaper, även i de mer estetiska ämnena vilket är viktigt att vi som blivande förskollärare tar till oss. Genom att få in olika aspekter av lärande i verksamheten kan vi skapa förutsättningar för att alla barn kan vara delaktiga.

Något Linge (2013 s. 152) tar upp är att läraren under en kreativ aktivitet inte skall vara för styrande, utan komma in och stötta när det blir svårt och lägga ribban högre när lärandet behöver fördjupas. Det är alltså vi som lärare som har makten och ansvaret att se till att barnen alltid har möjlighet till utveckla sina kunskaper. Svensson (2013 s. 81) beskriver även att studenterna måste få känna sig delaktiga i sitt eget lärande för att lärandet skall få betydelse. Får lärandet betydelse blir studenterna mer motiverade till att lära sig. 

Det finns mycket  att ta hänsyn till när estetiska aktiviteter arrangeras, men jag tror att utgångspunkten alltid ska vara att barnen ska ha roligt under lärandet.
1Gunilla Fihn, föreläsning den 16 oktober 2014, högskolan i Borås

Referenser:

Linge, Anna (2013). När och hur musikaliskt lärande blir kreativt. I Amhag, Lisbeth, Kupferberg, Feiwel & Leijon, Marie (red.) Medierat lärande och pedagogisk mångfald. Lund: Studentlitteratur, ss. 149-172.

Svensson, Anna-Karin (2013). Berättelser om läsning. I Amhag, Lisbeth, Kupferberg, Feiwel & Leijon, Marie (red.) Medierat lärande och pedagogisk mångfald. Lund: Studentlitteratur, ss. 73-92.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar